|
|
Čo by malo vedieť dieťa pred vstupom do ZŠ | |
|
|
Sociálna pripravenosť |
|
vedieť sa odlúčiť od rodičov, nemalo by mu robiť problémy prispôsobiť sa novému prostrediu nadviazať kontakt s novými ľuďmi cítiť sa dobre v kolektíve detí, vyhľadávať ich, tešiť sa na školu, uznávať dospelú autoritu a dokázať sa jej podriadiť, aby vedelo spolupracovať so spolužiakmi, (aby vo vzťahu k žiakom bolo šetrné k ich výsledkom práce, aby bolo citlivé na súlad a poriadok v triede, nesprávalo sa agresívne k spolužiakom, aktívne sa zúčastňovalo na živote triedy, vedelo hodnotiť kolektívnu prácu spolužiakov, ako aj aby vedelo prijímať hodnotenie, aby malo schopnosť hodnotiť svoje i cudzie správanie a zaujímať postoj k hodnoteniu iných -- veľmi citlivý ukazovateľ úrovne pripravenosti dieťaťa k vstupu do školy zo sociálnej stránky) |
|
|
|
Hrubá motorika |
|
· budúci školák by mal vedieť prekonať určitú vzdialenosť · behať bez šmatlania · preskočiť prekážku, skočiť bez strachu z určitej výšky · udržať rovnováhu · skákať na jednej nohe, skákať cez švihadlo, zvládnuť jednoduchý rytmický pohyb · hádzať a chytať loptu |
|
|
|
Jemná motorika a grafomotorika |
|
· zvládať samostatne osobnú hygienu a samoobslužné stravovacie návyky · nakresliť ľudskú postavu, kresliť geometrické tvary, čiaru, slimáka, horný a spodný oblúčik, vlnovku a pod. · vedieť obkresľovať, nalepovať, modelovať, maľovať, trhať a baliť · navliekať koráliky · presne strihať · zaviazať si šnúrky na topánkach · správne držať ceruzu a správne sedieť pri stole |
|
|
|
Jazykové a komunikačné schopnosti |
|
· mať čistú výslovnosť a plynulo hovoriť · plynulo prerozprávať udalosti, ktoré zažilo, alebo príbeh, ktorý si vypočulo · odpovedať na otázky, na ktoré sa ho pýtajú |
|
|
|
Predčíselné predstavy |
|
· orientácia : vpravo, vľavo · hore, dole · pod, nad, pred , za, prvý, posledný · kvantifikátory: veľký, malý, väčší, menší · číselný rad · sčítanie a odčítanie v obore do 10 · poznať a pomenovať geometrické tvary |
|
|
|
Zraková percepcia |
|
· rozlišovať rovnaké a odlišné obrazce a to: vertikálne a horizontálne · zraková pamäť · zraková analýza a syntéza |
|
|
|
Sluchová percepcia |
|
· rozoznávať a lokalizovať zvuky · diferencovať ich podľa akustickej predlohy · vytlieskať v slovách slabiky, určiť ich počet · určiť začiatočnú, poslednú a stredovú hlásku v slove (napr. pes) · rozlišovať dĺžku hlásky, jej tvrdosť a mäkkosť · reprodukčná schopnosť (zopakovať rytmický motív) · rečové predpoklady (primeranú výslovnosť slabík a hlások, napr. slama, strecha, ryba, drevo, čučoriedka, mačička, žubrienka, lastovička, lavica a i.) |
|
|
Materská škola - Družba